Voor sommige mensen is hun MacBook meer dan zomaar een computer. “Ik heb nog nooit zo’n lange relatie gehad als met mijn Mac”, vertelt Victor van Doorn, oprichter van Uncover. Zijn bedrijfje biedt echte fans de mogelijkheid om hun Mac te personaliseren.

In hun kantoortje in Amsterdam spreekt Z24 met Victor van Doorn en Arik Beremzon, ‘Growth Manager’ en designer, over Uncover.

Bedrijf: Uncover

Wie: Victor van Doorn (25) en Arik Beremzon (21)

Product: Met een laser wordt je eigen ontwerp in de cover van een MacBook gesneden. Als de computer aan staat licht het design op door het licht van het scherm.

Waar: Ze werken nu vanuit Amsterdam, maar de Uncovers gaan de hele wereld over.

Wanneer kwam je op dit idee?

“Vanaf mijn 15e vraag ik me al af hoe het werkt dat het appeltje op de achterkant van de MacBook licht geeft en ook lichter of donkerder wordt als je de helderheid van het scherm aanpast. Sinds die tijd staat het altijd al op een servetje, maar begin dit jaar besloot ik er echt wat mee te doen. Het was heel moeilijk om een laser te vinden die door dat aluminium heen kan snijden, wat uiteindelijk het beste blijkt te werken is een machine die eigenlijk gebruikt wordt voor het maken van onderdelen voor de scheepvaart.”

Hoe ziet jullie klantenkring er uit?

“Onze klantenkring is heel divers. Maar omdat iedere Uncover uniek is, blijft het toch een behoorlijke investering. Het zijn dus vooral mensen die heel veel met hun computer werken. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het maken van een Uncover voor internetexpert Alexander Klöpping. Verder lopen veel DJ’s zoals Armin van Buuren en Egbert binnenkort met een Uncover rond, maar ook CEO’s van bedrijven als WeTransfer en The Next Web hebben er een besteld. In het tijdperk waar we nu in leven raak je, zeker op professioneel niveau, erg gehecht aan je computer en daar speelt Uncover op in. Ik heb nog nooit zo’n lange relatie gehad als met mijn Mac!”

Wat kost een Uncover?

“De prijzen liggen ver uit elkaar, want er komt veel kijken bij de productie van een Uncover. Alles wordt specifiek voor die klant ontworpen en gemaakt. Dus aan de hand van de moeilijkheidsgraad van de opdracht wordt een prijs bepaald, meestal ligt die zo tussen de 500 en de 1000 euro.”

Jullie zijn net begonnen, is er veel interesse in jullie product?

“Jazeker! Het is sowieso een product wat zichzelf verkoopt. Het is iets wat mensen nog nooit hebben gezien, dus als ik met mijn Uncover zit te werken in een plek als bijvoorbeeld de Coffee Company zijn er in een middag zeker wel vijf mensen die je hierover aanspreken en willen weten hoe je daaraan komt.”

Jullie doen nu nog alles op bestelling, is er de ambitie standaard modellen
aan te gaan bieden?

“Het is sowieso lastig om dit als massaproduct te verkopen, omdat daar een grote investering bij komt kijken en het duur is om fouten te maken. Daarnaast is gangbaar worden niet het doel van het bedrijf. De charme van het hebben van een Uncover is dat jij de enige bent met zo’n laptop. In de toekomst zouden we wel iets van standaardmodellen aan willen bieden zodat het ook voor mensen met een minder groot budget toegankelijk wordt. We willen tussen massaproductie en extreem luxe artikelen in zitten.”

Wat is de grootste hindernis die jullie hebben overwonnen?

“Een grote valkuil voor Uncover is dat we helemaal afhankelijk zijn van Apple, die steeds met nieuwe MacBooks komt. Kenmerkend voor de Apple computers is dat ze bij iedere nieuwe uitvoering compacter worden, dat maakt het proces van Uncoveren steeds moeilijker. Maar bij de net nieuw uitgebrachte MacBook Pro Retina is het na lang proberen toch gelukt, en kunnen we ook deze aanbieden als Uncover.“

Hoe zijn jullie gefinancierd?

“Het is allemaal eigen geld wat in het bedrijf zit.”

Waar zien jullie Uncover over 2 jaar?

“Dat is moeilijk te zeggen. We willen winstgevend en over de hele wereld succesvol zijn. Wat alleen echt belangrijk is voor ons is dat het (exclusieve red.) imago van Uncover blijft, dat het hebben van een Uncover een statement is.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl